Psychiater

• Leendert

Beste Healed,

Hoewel mijn vader een groot bijbelkenner was en ik ook op de kleuter- en basisschool godsdienstonderwijs heb genoten, ben ik niet religieus opgevoed en wij gingen ook niet naar de kerk. Ik kan er dus redelijk onbevangen tegen aankijken. Vanuit die optiek ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet waarschijnlijk is dat er een opperwezen is. Zeker weten doe je niets, dus ik spreek ook geen oordeel uit over de mensen die wel gelovig zijn. Ik heb vele goede vrienden en collega's die naar de kerk gaan en ook in de buurt waar ik woon is dat zeer gebruikelijk. Dat zijn over het algemeen allemaal aardige serieuze mensen, net als de niet-gelovigen die ik ken. Overal zitten rotte appelen tussen.

Ik mijn leven ben ik twee soorten gelovigen tegengekomen:

De ene soort is zo opgevoed en ze weten niet beter en nemen dus alles aan, zeker omdat zij zich ontwikkelen in een nogal gezagsgetrouwe omgeving. De vermeende dialoog met God die men af en toe meent te hebben, blijkt voor mijn gevoel altijd een nogal eenrichtingverkeer te kennen.

De tweede groep is meestal tot het geloof gekomen na een traumatische ervaring, soms als gevolg van het plotselinge en onverwachte ziekte of overlijden van dierbaren, of onverwacht persoonlijk leiden. Dat geeft de mensen in eerste instantie een machteloos en hulpeloos gevoel, met het idee dat alles zinloos is. Als je het model van een God aanvaard, kun je beredeneren dat zelfs de grootste ellende niet voor niets is. Sommige voeren dit aan als het bewijs van het bestaan van een opperwezen aan, maar dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. De gedachte dat het allemaal niet voor niets is, brengt in zekere zin troost, dat houdt de mensen op de been. Ook hier blijkt bij nadere beschouwing de dialoog met het hogere ook een eenrichtingverkeer. Dus ook als je het op die manier gevonden hebt, dan weet je het nog niet.

Waarom wordt er dan vanuit die richting zo hard geoordeeld over mensen die zich anders voelen of gedragen dan de norm is? Vaak zijn de mensen die het hardst oordelen in het geniep net zo als de mensen waarover zij oordelen, maar durven daar niet voor uit te komen. Als er geoordeeld moet worden doet God dat wel als hij bestaat. Ik denk dat het een grotere zonde is om op zijn stoel te gaat zitten, dan in vrouwenkleren te lopen.

Ik begrijp ook niet dat het feit dat er vervelende dingen op deze wereld gebeuren, DUS het bewijs is voor het bestaan van de duivel. Dat vind ik ook nogal kort door de bocht. Het feit dat ik regelmatig mijn teen stoot, is toch niet DUS het bewijs dat onzichtbare kaboutertjes constant met onzichtbare elastiekjes aan mijn benen zitten te trekken?

• Bat en Vamp

Erg sterk dialoog van Leendert, en helemaal mee eens. Kortom, om niet kort door de bocht over te komen: al wat gebeurt, gebeurt gewoon. Wij zijn MAAR mensen!

• Healed

Beste Leendert,

Ik dacht dat je oprecht geinteresseerd was in mijn eigen ervaring met Jezus, en welke rol Hij gespeeld heeft in mijn genezingsproces van mijn

crossdress-verslaving.

IK maak uit je betoog op dat je slechts je eigen verhaal kwijt wilt over hoe jij het ziet, maar mijn verhaal laat je maar even links liggen.

Bij voorbaat voel je je al veroordeeld (maar niet door mij) terwijl ik oprecht benieuwd ben op hier mensen zijn die raakvlakken hebben met zowel crossdress/travestie-activiteiten, maar ook een levendige relatie met Jezus onderhouden.

Maar goed, ik waardeer je moeite die je neemt je mening te onderbouwen zeker.

Ja, het lijden doet de mens vaak de ogen openen.

Ik heb moeten lijden, en ik ben daardoor gaan zoeken. Langs vele theorieen en religies ben ik geweest. Uiteindelijk ben ik bij Jezus van de bijbel beland. Voor mij geldt dat Hij als enige met liefde in mijn angst kwam, waardoor mijn angst ophield te bestaan. Daarin ligt ook de sleutel volgens mij:

angst. En de tegenhanger daarvan is liefde. Iets waar ieder mens toch naar verlangt? Toch?

Ik moet je gelijk geven dat alles wat mij overkomt, ten goede meewerkt. Dat staat ook gewoon opgeschreven in de bijbel.

Heel simpel is dat eigenlijk. Op het moment dat ik Gods liefde aanvaardde, is de strijd begonnen. En elke ervaring sterkt mij in mijn geloof in deze liefde. Zodat zij sterker wordt, dieper gaat en standvastiger wordt. En zo groei je als mens langzaam naar de persoon zoals je door de schepper bedoelt bent. En dat is toch heel wat anders dan op je kamertje een bh omdoen, laarzen met hoge hakken aantrekken, vrouwenkleding en makeup aandoen en er een enorme kick van krijgen. Nee, zo ben ik niet bedoelt. En daarom heeft het mij ook vernietigd.

Ik heb zekerheid voor mijzelf. Een bron van liefde ontdekt, waaruit ik zovaak drinken kan als nodig is.

Ik zou een boek kunnen schrijven over hoe dat mijn leven heeft veranderd.

Daarbij respecteer ik ieders mening, en zal ik de laatste zijn die een man veroordeelt die vrouwenkleding draagt.

Toch is het heel eenvoudig om God te ontdekken, als je twijfelt. Hij zegt zelf dat je Hem kan ontdekken in de machtige variatie in de natuur.

Maar dat zag ik zelf ook pas nadat ik Zijn liefde eenmaal had ervaren.

“om niet kort door de bocht over te komen: al wat gebeurt, gebeurt gewoon. Wij zijn MAAR mensen!”

Beste Bat en Vamp, ik zal het niet ontkennen. Maar we hebben toch een vrije keuze?

Dus alles wat u doet, gebeurt niet “slechts” maar is het directe gevolg van uw keuze. Toch?

• Petra

Healed Schreef:

——————————————————-

Toch is het heel eenvoudig om God te ontdekken,

als je twijfelt. Hij zegt zelf dat je Hem kan ontdekken

in de machtige variatie in de natuur.

Voor het geval je zou willen kennisnemen van een interessant aspect van die machtige variatie in de natuur, dan kan ik van harte het volgende boek aanbevelen:

“Evolution's Rainbow: Diversity, Gender, and Sexuality in Nature and People” door Joan Roughgarden. (zie Amazon.com voor boekbesprekingen)

Daarin kun je lezen dat de natuur zich vaak helemaal niet houdt aan een binaire genderindeling. Dus als de natuur inderdaad een afspiegeling is van God, dan is gender-variatie daar in ieder geval een wezenlijk onderdeel van.

Inderdaad hebben wij een vrije keuze. Zo zal de één travestie zien als zondige verleiding door de duivel. Terwijl de ander die travestie misschien ziet als manifestatie van een door God geschonken variatie op het thema mannelijk/vrouwelijk. Je zou het kunnen zien als een aparte gave, een beetje zoals de Indianen in Noord-Amerika een Two-Spirit persoon beschouwden als bijzondere zegen voor de hele stam.

Ik ben het met je eens dat die gave een beetje z'n doel voorbij schiet (=zonde) als de expressie ervan beperkt blijft tot het stiekum omdoen van een bh op je kamertje. Zo is het waarschijnlijk niet bedoeld. Maar betekent dit dan gelijk dat travestie zondig is? Of is dat stiekeme gedrag misschien ingegeven door die neurotische christelijke moraal die elke variatie gelijk als zonde bestempelt? Aan jou de vrije keus …

Petra

• Leendert

Beste Healed,

Ik kan je geruststellen, ik voel me zelf persoonlijk niet veroordeeld, hoor. Echter, door je eerdere betogen hier op dit forum, zullen sommige oprechte mensen zich wel veroordeeld voelen.

Afgezien van de vraag of de begrippen “angst” en “liefde” nu expliciet elkaars tegenhangers zijn (ik kan daar vele andere combinaties bij bedenken), poneer je met een tot op heden nog steeds niet duidelijk onderbouwde stelligheid de bewering “Voor mij geldt dat Hij als enige met liefde in mijn angst kwam, waardoor mijn angst ophield te bestaan. Daarin ligt ook de sleuten volgens mij.” Wat geeft dit nou voor informatie? Wat kunnen de mensen hier nou mee? Ik ben blij dat je iets, voor mij en waarschijnlijk vele anderen, onduidelijks hebt meegemaakt waardoor je nu “zekerheid” hebt en “genezen” bent. Juist de woordkeuze “genezen” klinkt onschuldig als je snel leest, maar het geeft impliciet een oordeel over de mensen die volgens jouw inzichten (nog) niet genezen zijn.

En dan over de machtige variatie in de natuur…. Ik kan ook een boek schrijven met een verhaal dat de Aarde gemaakt is door aliens en als bewijs hiervoor hoeven de mensen alleen maar te zien hoeveel schelpen er op het strand liggen en dat pi zo mooi gelijk is aan 3.1415926… en nog wat.

• Bat en Vamp

Juist Healed, nu zeg je het zelf, vrije keuze. Dus ook voor al diegenen die er voor kiezen om een andere identiteit aan te nemen. En jij noemde dat eerder nog een zonde vanuit je bekrompen religieuze oogpunt. Vergeet niet dat mensen ouder zijn dan religie.

• Healed

Nou nou,

U voelt zich ook snel aangevallen. :X

Bekrompen? Nou dat valt wel mee hoor. Mag ik aannemen dat u voor uzelf spreekt?

En u weet toch wel dat God nog veel ouder is dan de mens? En dat de mens de religie bedacht heeft

als goed bedoelde vervanger van God zelf? Zijn liefde lost religie op. Ik zelf haat religie.

• Keira

“En dat is toch heel wat anders dan op je kamertje een bh omdoen, laarzen met hoge hakken aantrekken, vrouwenkleding en makeup aandoen en er een enorme kick van krijgen.”

Kijk, daar hebben we de kern.

Voor JOU was dat blijkbaar zo.

Dus je bent/was een fetisjist.

ik ben een vrouw in een mannenlichaam en ik heb geen god of jesus nodig om mij van mijn vieze gedachten af te houden, want die heb ik niet.

Case closed.

Succes ermee!

• Bat en Vamp

Als het op hoe we over religie denken aankomt, kunnen we onze handen schudden. Want daar heb ik juist ook zo'n hekel aan. Maar je blijft vanuit je ‘liefde’ voor god en jezus praten. Dat is best bekrompen, ja. God, jezus en de daaruit gekomen religies zijn ontstaan uit bijgeloof van mensen. Iemand uit de oertijd stond op, ging aan zijn linker oor krabben en had veel geluk met jagen die dag. Die dacht toen: “Laat ik elke dag maar eens aan mijn linker oor krabben, want dat brengt geluk”. Zo is geloof ontstaan vanuit bijgeloof, dus denk nu niet dat god ouder is dan de mens.

• Healed

* ZUCHT *

Dat vind ik dus enorm bekrompen.

Ik moet wel enorm lachen. Moet je 's kijken wat je zelf schrijft:

“Zo is geloof ontstaan vanuit bijgeloof, dus denk nu niet dat god ouder is dan de mens.”

Dus er was eerst bijgeloof, daaruit is het geloof ontstaan. En vervolgens trek je de conclusie dat daaruit blijkt dat God niet ouder kan zijn

dan de mens. Wat een wartaal! ::o

Hoe kan geloof (en dan bedoel je de bijbel) nu ontstaan zijn uit een bijgeloof (een bijproduct. Van wat? Juist, van het juiste, zuivere geloof).

Mag ik het even correct terugkeren?

God was er altijd al. Waarin kun je geloven? Juist, in het enige juiste. God, de schepper van u en van mij (of dacht u dat de vorming van een compleet mens uit 2 cellen in de baarmoeder toevalligerwijze gebeurt?? Dit is een compleet wonder en mysterie)

Hij heeft de bijbel geinspireerd. HOe anders kunnen ruim 60 boeken geschreven over 2000 jaar naadloos op elkaar aansluiten zonder 1 tegenstelling?

Maar ja weet je wat het is, als je de waarheid verwerpt, zul je het met bij-geloof moeten doen. Altijd. Waarom heet het anders bijgeloof?

En uit bijgeloof kan het geloof niet ontstaan zijn. Je verdraait de dingen steeds.

Nou ja, mooie discussie. Ik had gehoopt hier iemand aan te treffen die vanuit zijn travestie/crossdress/fetish serieus met het christelijk geloof bezig is.

Helaas. Slechts blinden die God bij voorbaat al veroordelen, tref ik aan.

Ik moet denken aan wat de bijbel zelf zegt:

“Alleen een dwaas roept: ”er is geen God"