Hoi iedereen,
Gelukkig volg ik regelmatig ook alle discussies over het krijgen van borsten d.m.v. hormonen, pillen en andere middelen. Zelf ben ik nu een maand met Climactol bezig, maar daar merk ik nog niets van. Climactol is een middel voor vrouwen in de overgang en ze zijn helemaal niet duur. Of het op langere termijn iets met je doet wacht ik nog maar even af. Ik heb alle stoffen die er in zitten opgezocht en nagevraagd maar het is volledig natuurlijk en veilig om te slikken. Zodra ik iets ga merken, laat ik het meteen weten. Ik heb een tijdje geleden ook Estrafempleisters gekocht via internet (overgekocht van iemand) maar daar ben ik na twee pleisters mee gestopt omdat ik bang ben (geworden) voor de bijwerkingen. Je schijnt er bloedsomloop problemen (embolie) van te kunnen krijgen. Als Climactol en Erdic niet helpt begin ik toch mee, enig risico moet je toch (durven/kunnen) lopen. Ik heb een gesprek met de huisarts gehad, maar die wil geen hormonenkuur voorschrijven, ondanks het feit dat mijn vrouw inmiddels accoord is met hormonen. De huisarts verwijst me naar het genderinstituut in het VU maar die willen geen transgenders (mannen die man willen blijven, maar wel vrouwelijke kenmerken willen hebben zoals borsten en heupen). Daarom zit ik met een groot probleem, niemand die je wil/kan helpen. Je rolt dan bijna vanzelf de illegaliteit in, dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen. Dus eerst Erdic en Climactol maar afwachten en kijken wat die doen (misschien wel tegen beter weten in, maar als ik na drie maanden nog niks merk dan ga ik toch die pleisters maar gebruiken). Nadeel is alleen dat je die pleisters je leven lang moet blijven gebruiken, omdat er anders weer andere gezondsheidsklachten gaan ontstaan (overgangsklachten bijvoorbeeld).
Op mijn werk ben ik eigenlijk altijd een man, maar mijn collega's zien natuurlijk wel aan me dat er “iets is”. Ik heb een beetje een vrouwelijk kapsel (wel kort) maar met een kleurtje, altijd mijn wenkbrauwen keurig geëplieerd en ik heb van mezelf ook lange nagels. Dat valt op natuurlijk, dus ik denk dat niemand er echt van zal opkijken als “het” uitkomt.
De opmerkingen van je borsten “verstoppen” snap ik niet. Als je net zoals ik graag borsten wilt, dan ben je er toch trots op? Ik zou ze dan graag willen laten zien! Dat moet als man toch wel kunnen dat je eens een leuk truitje of shirtje aantrekt waarin je je borsten ziet zitten? In het weekend draag ik (als man) heel vaak mijn BH met protheses erin. Ik loop er dan trots mee rond, en wat mij betreft mag iedereen het zien. En dat “iedereen” dat gek vindt? Dat valt best mee, juist vrouwen vinden het leuk en maken er wel eens opmerkingen over. Mannen keuren het meestal af, maar zeggen er niks van. De meeste positieve reacties komen juist van vrouwen. Ze vinden het leuk, ze zien je eerder als een “gelijke” en vaak krijg ik de vraag waarom ik make up gebruik. Dat doe ik wel, als ik me helemaal omkleed tot vrouw, maar een man met make up op vind ik gewoon niet mooi staan (kwestie van smaak).
Overigens doet het me hardstikke goed om te lezen dat er nog veel meer mannen zijn met “dit probleem”. Is het wel een probleem eigenlijk? Nee dat voelt bij niet zo, alhoewel ik er wel (bijna) alles voor over zou hebben als er wat meer vrouwelijk uit zou kunnen zien. Ik hoef dan echt niet alle dagen als vrouw gekleed te zijn (daar zal het toch wel van komen denk ik) maar het gevoel dat je ook een beetje vrouw bent is gewoon hardstikke lekker. Het maakt mij zekerder (ik kom als vrouw veel zekerder over dan als man) en ik durf als vrouw meer mezelf te zijn.
Nou nog twee maanden wachten en dan weet ik het resultaat van Erdic en Climactol. Of ik dan met echte hormonen begin zie ik tegen die tijd wel, maar als er echt niks anders opzit doe ik het denk ik toch.
Zodra ik wat veranderingen merk, zet ik meteen op het prikbord.
groetjes van Femke/Robin